O Ranou se v dnešní době dělí několik příznivců létání. Paraglidisté, rogalisté, RC modeláři a plachtaři z ranského letiště.

Počasí na Ranou
Směry větru – Raná je nejlepší při JV nebo SZ větru. Stejně hezky tu polétáte na směry J~V a nebo S~Z. Raná je však univerzální kopec a šikovný pilot zde polétá na jakýkoliv směr větru.
Rychlosti větru – na Rané lze svahovat, pokud je síla větru větší než 4 m/s a je lepší nestartovat, pokud fouká víc jak 8 m/s. Ideální síla větru pro svahovačku je 5-7 m/s
Termika – Raná je malý kopec a pokud nejde svahovat, většinou máte jen jednu šanci na chycení stoupáku
Podvečerní svahovačky „pasáty“ – po skončení denní termické aktivity je Raná vyhlášená klidnými podvečerními svahovačkami až do soumraku. Zda „pasát“ bude poznáte z XCmeteo předpovědi, kde se zobrazí špička v rychlosti větru. Ve výšce mezi 500 – 1000 metrů pak lze odečíst sílu pasátu. Ideální je předpověď na 5 m/s.
Potencionální nebezpečí na Rané
Dodržujte pravidla svahování
- pravidlo pravé ruky: Dej přednost pilotům, kteří mají svah po pravé straně -> oni poletí blíž ke svahu.
- Dej přednost pilotům, kteří točí stoupák -> ideálně tak, že je obletíš nebo se zařadíš ve směru jejich točení.
Pozor na letiště na SZ straně
- nezůstávej v ose přistávacích drah (ani kvůli točení)
- osu dráhy lze přeletět, pokud zrovna nepřistává nebo se nechystá na start nějaké letadlo (obzvlášť větroně)
Nad Ranou je ještě kus Pražského TMA
Spodní hranice TMA je na FL065 – viz. mapa prostorů
Turbulence nad kamenolomem
Oblast nad kamenolomem těsně u kopce bývá turbulentní a pilot se může leknout. Doporučuje se tu létat přímo nad kamenolomem, než nalepený na svah.
Turbulence za hlavním vrcholem
Nebezpečná situace nastává za V až SV větru, pokud se pilot bude pokoušet o „toplanding“ na nižším JV startu.
Poplatky
- Létání = zdarma
- Parkování SZ = zdarma
- Parkování JV = viz ceník
Před prvním výšlapem na kopec
- čtěte provozní řád
- nastudujte předpověď a stav počasí na Rané
Mapa létatelných směrů větru.