Létání na Rané

O Ranou se v dnešní době dělí několik příznivců létání. Paraglidisté, rogalisté, RC modeláři a plachtaři z ranského letiště.

Názvosloví míst

Počasí na Ranou

Směry větru – Raná je nejlepší při JV nebo SZ větru. Stejně hezky tu polétáte na směry J~V a nebo S~Z. Raná je však univerzální kopec a šikovný pilot zde polétá na jakýkoliv směr větru.

Rychlosti větru – na Rané lze svahovat, pokud je síla větru větší než 4 m/s a je lepší nestartovat, pokud fouká víc jak 8 m/s. Ideální síla větru pro svahovačku je 5-7 m/s

Termika – Raná je malý kopec a pokud nejde svahovat, většinou máte jen jednu šanci na chycení stoupáku

Podvečerní svahovačky „pasáty“ – po skončení denní termické aktivity je Raná vyhlášená klidnými podvečerními svahovačkami až do soumraku. Zda „pasát“ bude poznáte z XCmeteo předpovědi, kde se zobrazí špička v rychlosti větru. Ve výšce mezi 500 – 1000 metrů pak lze odečíst sílu pasátu. Ideální je předpověď na 5 m/s.

Potencionální nebezpečí na Rané

Dodržujte pravidla svahování

  • pravidlo pravé ruky: Dej přednost pilotům, kteří mají svah po pravé straně -> oni poletí blíž ke svahu.
  • Dej přednost pilotům, kteří točí stoupák -> ideálně tak, že je obletíš nebo se zařadíš ve směru jejich točení.

Pozor na letiště na SZ straně

  • nezůstávej v ose přistávacích drah (ani kvůli točení)
  • osu dráhy lze přeletět, pokud zrovna nepřistává nebo se nechystá na start nějaké letadlo (obzvlášť větroně)

Nad Ranou je ještě kus Pražského TMA

Spodní hranice TMA je na FL065 – viz. mapa prostorů

Turbulence nad kamenolomem

Oblast nad kamenolomem těsně u kopce bývá turbulentní a pilot se může leknout. Doporučuje se tu létat přímo nad kamenolomem, než nalepený na svah.

Turbulence za hlavním vrcholem

Nebezpečná situace nastává za V až SV větru, pokud se pilot bude pokoušet o „toplanding“ na nižším JV startu.

Poplatky

  • Létání = zdarma
  • Parkování SZ = zdarma
  • Parkování JV = viz ceník

Před prvním výšlapem na kopec

Mapa létatelných směrů větru.