Vítr ve vhodném směru a v rozumné míře (cca do 20 km/h = 6 m/s)
Synoptická mapa ČHMÚ
Přehled o tlakových nížích, výších a frontách nad Evropou.
Základní poznatky:
Nejvíce přeletů se statisticky uletí za nevýrazného tlakového pole
48 hod po studené frontě je zpravidla první létatelný den s výbornou termikou (čím slabší fronta, tím dříve)
Už 12 hod před příchodem studené fronty může fronta roztlačovat vzduch před sebou a tím způsobovat instabilitu
Další
Studená fronta vždy mění charakter vzduchu a stoupáků
„Správný paraglidista jezdí na svůj oblíbený kopec za jakéhokoli počasí!“ PG vtipy
2. Bodová předpověď s výškovým profilem
Předpověď pro daný bod je nutné zkontrolovat s předpovědní mapou, protože může být ovlivněna vypočtením bouřkové buňky v okolí, která zde v reálu nemusí vzniknout!
Jiné předpovědi větru bez možnosti volby výšky ukazují většinou sílu větru na zemi (resp. ve 2 m) = nutno připočíst cca +30% pro získání síly větru na startovačce.
* Čas není třeba přepočítávat, již je v SEČ/SELČ ** Data z předpovědního modelu GFS (Global Forecast System)
V případech, kdy je vyobrazen modrý sloupeček, ale bez čísla kolik naprší, je znamení velmi výživné termiky, kterou využijí zejména přeletáři. ! Platí jen za předpokladu všeobecně hezkého, letového počasí (nejde fronta, není „zadekováno“).
Před startem nastavit výškoměry kvůli převodní hladině!
Tlak STD (Standard Pressure Setting) = Vždy 1013,25 hPa
Tlak QNH (Question Nil Height) = Výška přepočtená na pomyslnou hladinu moře
Jak nastavit do vária?
Prvotní nastavení vária (neuškodí kontrola před každou sezónou)
Do výškoměru kde je i tlak (např. ALT1) zadám hodnotu STD = 1013,25 hPa
Hodnotu v metrech přepíšu do výškoměru bez tlaku (např. ALT2)
Denní předletová příprava
Zjistím si tlak QNH.* Např.: Q0998 (viz tabulka níže) = 998 hPa
Nastavím tlak do vária s tlakem (např. ALT1). Vário umožňuje pro 1 hPa vybrat více výšek. Zvolte tu střední nebo nejvyšší. Nouzově mohu použít jakoukoliv výšku známého bodu u kterého zrovna s váriem stojím. Např. vrchol Rané (457 m) a tlak se z toho dopočítá.
* Na letišti, které řídí vzdušný prostor nad místem startu. Pro Ranou je to letiště Václava Havla v Praze (LKPR).
Uvedené informace jsou pouze rady na základě zkušeností. Za uskutečnění letu je zodpovědný jen a pouze pilot.