* K UTC časům je nutno připočíst +1 (SEČ) nebo +2 hod (SELČ)

1. Orientační předpověď na další dny

MeteoBlue

Kombinuje 18 modelů do jedné předpovědi.

  • Základní předpoklady:
    • Nesmí pršet ani sněžit
    • Vítr ve vhodném směru a v rozumné míře (cca do 20 km/h = 6 m/s)

Synoptická mapa ČHMÚ

Přehled o tlakových nížích, výších a frontách nad Evropou.

  • Základní poznatky:

    • Nejvíce přeletů se statisticky uletí za nevýrazného tlakového pole
    • 48 hod po studené frontě je zpravidla první létatelný den s výbornou termikou (čím slabší fronta, tím dříve)
    • Už 12 hod před příchodem studené fronty může fronta roztlačovat vzduch před sebou a tím způsobovat instabilitu
  • Další

    • Studená fronta vždy mění charakter vzduchu a stoupáků

„Správný paraglidista jezdí na svůj oblíbený kopec za jakéhokoli počasí!“
PG vtipy

2. Bodová předpověď s výškovým profilem

Předpověď pro daný bod je nutné zkontrolovat s předpovědní mapou, protože může být ovlivněna vypočtením bouřkové buňky v okolí, která zde v reálu nemusí vzniknout!

Jiné předpovědi větru bez možnosti volby výšky ukazují většinou sílu větru na zemi (resp. ve 2 m) = nutno připočíst cca +30% pro získání síly větru na startovačce.

XCMeteo

* Čas není třeba přepočítávat, již je v SEČ/SELČ
** Data z předpovědního modelu GFS (Global Forecast System)

  • V případech, kdy je vyobrazen modrý sloupeček, ale bez čísla kolik naprší, je znamení velmi výživné termiky, kterou využijí zejména přeletáři.
    ! Platí jen za předpokladu všeobecně hezkého, letového počasí (nejde fronta, není „zadekováno“).

FlyMet - Vítr ve výšce 10 m

Vlaječka směřuje tam, odkud fouká!

FlyMet - Srážky

Místo vzniku samostatných bouřkových buněk z tepla je velmi těžké předpovědět – model spíše hádá!

3. Kontrola aktuální situace pro let dnes

NOTAM

Kontrola prostorů = můžu vůbec letět?

ČHMÚ - Předpověď pro sportovní létání

Profesionální předpověď od meteorologů z ČHMÚ na dnešní i zítřejší den.

Windy - Meteoradar

  • Výrazné srážky pohybující se mým směrem nebo na trati nejsou vhodné pro let

ČHMÚ - Satelit (VIS)

  • Brzké ranní „vývoje“ (mraků) značí silnou termickou aktivitu během dne
  • Vysoká oblačnost tlumí termiku tak moc, jak moc je tlustá (většinou dost)

„Pokud si nejsi jist podmínkami na startu, nestartuj!“
moudro instruktorů

4. Termika na Flymet.info

Flymet - využitelnost
Flymet - druh termiky a dostup

Koukáte na Flymet často? Přispějte „Horácovi“ na provoz meteoserveru „Mrakomor“.

5. Nastavení výškoměrů

Před startem nastavit výškoměry kvůli převodní hladině!

  • Tlak STD (Standard Pressure Setting) = Vždy 1013,25 hPa
  • Tlak QNH (Question Nil Height) = Výška přepočtená na pomyslnou hladinu moře

Jak nastavit do vária?

  • Prvotní nastavení vária (neuškodí kontrola před každou sezónou)
    1. Do výškoměru kde je i tlak (např. ALT1) zadám hodnotu STD = 1013,25 hPa
    2. Hodnotu v metrech přepíšu do výškoměru bez tlaku (např. ALT2)
  • Denní předletová příprava
    1. Zjistím si tlak QNH.*   Např.: Q0998 (viz tabulka níže) = 998 hPa
    2. Nastavím tlak do vária s tlakem (např. ALT1). Vário umožňuje pro 1 hPa vybrat více výšek. Zvolte tu střední nebo nejvyšší.
      Nouzově mohu použít jakoukoliv výšku známého bodu u kterého zrovna s váriem stojím. Např. vrchol Rané (457 m) a tlak se z toho dopočítá.

* Na letišti, které řídí vzdušný prostor nad místem startu. Pro Ranou je to letiště Václava Havla v Praze (LKPR).

Uvedené informace jsou pouze rady na základě zkušeností. Za uskutečnění letu je zodpovědný jen a pouze pilot.

Zdroje:

  • meteoblue AG
  • Český hydrometeorologický ústav
  • Mgr. Jan Horák
  • Petr Chromec
  • Windyty, S.E.
  • Řízení letového provozu České republiky, s. p.