Děkujeme členům i nečlenům Paragliding klubu Raná z. s. za účast při výměně rohoží! Dle plánu se nám podařilo v polovině března 2025 vyměnit rohože na spodní polovině hlavního startu.

Opět bylo objednáno 100 ks rohoží českého výrobce Gumex RINGO HONEYCOMB REACH.
Nově byly rohože svazovány českými popruhy od Mouka Tišnov o šířce 15 mm (předtím 14 mm) a utkané tak, že brání přeložení v podélné ose popruhu, což brání zajetí popruhu zpět do uzle a jeho rozvázání. Pokud jste někdy hledali recept na nerozvazující se tkaničky, pak tohle je řešení. 🙂
Velké díky patří Zdeňkovi Fůsovi, který nám pomohl vyvézt rohože z parkoviště do sedla Rané. Na oplátku si k němu zajděte někdy na oběd do Občerstvení Doma ve vesnici.

Letos jsme si pro usnadnění práce vypůjčili elektrické Motúčko, které výrazně ulehčilo práci a na jeden zátah odvezlo hlínu za čtyři klasické kolečka!
Občerstvení v podobě výborného guláše nám přichystal Skleník, a naše Janička Nováková nás opět překvapila její výbornou buchtou se sladkokyselou polevou.


V této druhé etapě dojde k výměně dolní poloviny hlavní JV startovačky (1B), čímž dojde k rozšíření startovačky na úžasných 20 metrů i ve spodní polovině. Další etapy (2A, 2B) budou následovat v letech 2026 a 2027.
Co sebou?
Bude chladno a měl by foukat sever, takže budeme v závětří. Rukavice ve kterých je cit a něco na rovnání terénu dle vlastního uvážení:
- rukavice (pevné a tenčí ve kterých je cit)
- krumpáč
- rýč
- hrábě (máme)
Občerstvení
V pátek je oběd pro brigádníky v „Občerstvení Doma“ na Rané, přes víkend v restauraci Skleník (dostanete poukázku). K večeři bude zelňačka, a opékání buřtů na ohni nebo grilu.
Nocleh
Nocování bude možné v Muzeu létání na Rané s vlastním spacákem a karimatkou.
Plán výměny
- Výměna začne demontáží starých rohoží, které se připraví k odnosu do sedla. Ze všech je nutné vydloubat trsy trávy pro opětovné použití.
- Terén se musí před položením nových rohoží srovnat!
- V pátek dopoledne přivezou nové rohože. Vyskládají se na betony u popelnic. Po obědě se musí rohože přeskládat na auto a vozík a následně se vyvezou do sedla.
- Rohože bude nutné vynést nebo vyvozit motůčkem ze sedla na vrchol. Při zpáteční cestě nutno budou brát staré rohože zpátky do sedla. V sobotu dojde k jejich odvozu.
- Jakmile budou nové rohože na vrcholu, může začít navazování k řetězům a k již vyměněným rohožím.
- V sobotu odpoledne do sedla opět vyjede auto s přívěsem a odvozí staré rohože.
- Najdeme zastrkané řetězy pod horními rohožemi a napojíme karabinami nové řetězy. Tam kde řetězy nenajdeme, musíme udělat znovu kotvu do země.
- Musí se připravit první horní řada. Rohože budou navázány k sobě a zároveň k vypnutým řetězům. Stejným způsobem se budou na horní řadu navazovat další čtyři řady = celkem se tedy vymění pět řad a nově bude 20 sloupců.
Rohože budou svazovány novou metodou v celé šířce, aby docházelo k rovnoměrnému přenosu namáhání. Uzlíky na popruzích bychom měli schovávat pod rohož, aby nedocházelo z zachytávání padákových šňůr. Viz video: