* K UTC časům je nutno připočíst +1 (SEČ) nebo +2 hod (SELČ)
1. Orientační předpověď na další dny
MeteoBlue
Kombinuje 18 modelů do jedné předpovědi.
- Základní předpoklady:
- Nesmí pršet ani sněžit
- Vítr ve vhodném směru a v rozumné míře (cca do 20 km/h = 6 m/s)
Synoptická mapa ČHMÚ
Přehled o tlakových nížích, výších a frontách nad Evropou.
Základní poznatky:
- Nejvíce přeletů se statisticky uletí za nevýrazného tlakového pole
- 48 hod po studené frontě je zpravidla první létatelný den s výbornou termikou (čím slabší fronta, tím dříve)
- Už 12 hod před příchodem studené fronty může fronta roztlačovat vzduch před sebou a tím způsobovat instabilitu
Další
- Studená fronta vždy mění charakter vzduchu a stoupáků
„Správný paraglidista jezdí na svůj oblíbený kopec za jakéhokoli počasí!“
PG vtipy
2. Bodová předpověď s výškovým profilem
Předpověď pro daný bod je nutné zkontrolovat s předpovědní mapou, protože může být ovlivněna vypočtením bouřkové buňky v okolí, která zde v reálu nemusí vzniknout!
Jiné předpovědi větru bez možnosti volby výšky ukazují většinou sílu větru na zemi (resp. ve 2 m) = nutno připočíst cca +30% pro získání síly větru na startovačce.
XCMeteo
* Čas není třeba přepočítávat, již je v SEČ/SELČ
** Data z předpovědního modelu GFS (Global Forecast System)
- V případech, kdy je vyobrazen modrý sloupeček, ale bez čísla kolik naprší, je znamení velmi výživné termiky, kterou využijí zejména přeletáři.
! Platí jen za předpokladu všeobecně hezkého, letového počasí (nejde fronta, není „zadekováno“).
3. Kontrola aktuální situace pro let dnes
Windy - Meteoradar
- Výrazné srážky pohybující se mým směrem nebo na trati nejsou vhodné pro let
ČHMÚ - Satelit (VIS)
- Brzké ranní „vývoje“ (mraků) značí silnou termickou aktivitu během dne
- Vysoká oblačnost tlumí termiku tak moc, jak moc je tlustá (většinou dost)
„Pokud si nejsi jist podmínkami na startu, nestartuj!“
moudro instruktorů
4. Termika na Flymet.info
Koukáte na Flymet často? Přispějte „Horácovi“ na provoz meteoserveru „Mrakomor“.
5. Nastavení výškoměrů
Před startem nastavit výškoměry kvůli převodní hladině!
- Tlak STD (Standard Pressure Setting) = Vždy 1013,25 hPa
- Tlak QNH (Question Nil Height) = Výška přepočtená na pomyslnou hladinu moře
Jak nastavit do vária?
- Prvotní nastavení vária (neuškodí kontrola před každou sezónou)
- Do výškoměru kde je i tlak (např. ALT1) zadám hodnotu STD = 1013,25 hPa
- Hodnotu v metrech přepíšu do výškoměru bez tlaku (např. ALT2)
- Denní předletová příprava
- Zjistím si tlak QNH.* Např.: Q0998 (viz tabulka níže) = 998 hPa
- Nastavím tlak do vária s tlakem (např. ALT1). Vário umožňuje pro 1 hPa vybrat více výšek. Zvolte tu střední nebo nejvyšší.
Nouzově mohu použít jakoukoliv výšku známého bodu u kterého zrovna s váriem stojím. Např. vrchol Rané (457 m) a tlak se z toho dopočítá.
* Na letišti, které řídí vzdušný prostor nad místem startu. Pro Ranou je to letiště Václava Havla v Praze (LKPR).
Uvedené informace jsou pouze rady na základě zkušeností. Za uskutečnění letu je zodpovědný jen a pouze pilot.
Zdroje:
- meteoblue AG
- Český hydrometeorologický ústav
- Mgr. Jan Horák
- Petr Chromec
- Windyty, S.E.
- Řízení letového provozu České republiky, s. p.